aad0f3ad-933f-4034-8baa-493de507a385
Vakil Bazaar

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز
ezgif-1-eca2962dc6

آدرس بازار وکیل شیراز واقع در خیابان لطفعلی خان زند، داخل مجموعه تاریخی وکیل، جنب سرای مشیر، حمام وکیل و مسجد وکیل شیراز قرار دارد، ساعات کاری بازار وکیل شیراز از جاهای دیدنی شیراز همه روزه از ساعت ۷:۱۵ صبح الی ۲۲:۱۵ شب می باشد، اگر دنبال سایت بازار وکیل شیراز و یا شماره تلفن بازار وکیل هستید، باید بدانید این بازار تاریخی نه سایت و نه شماره تماسی دارد! همچنین بازار وکیل شیرشاز در روزهای جمعه و ایام سوگواری رسمی سال تعطیل است،

تاریخچه بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز در بین سال‌های ۱۱۳۷ خورشیدی تا ۱۱۵۶ خورشیدی به دستور کریم‌خان زند در عهده زندیه ساخته شد، این بازار که دارای مسجد، حمام، کاروانسرا، سرا، چهار سوق، ۴ راسته بوده یکی از شاهکاری معماری ایران در دوران حکومت زندیه بوده که همچنان بعد از گذشت چند قرن سالم و پایدار باقی مانده است و یکی از مهم‌ترین المان‌های گردشگری ایران در جذب توریست خارجی از دیرباز بوده و امروزه هم جز پربازدیدترین آثار ملی ایران در شیراز بشمار می رود که در ایام عید نوروز، تعطیلات مهم دیگر و فصل گردشگر خیز، مملو از مسافر و بازدید کننده می شود.

بازار وکیل شیراز کجاست؟

بازار وکیل شیراز در خیابان زند شیراز قرار گرفته است. برای دسترسی راخت تر به این بازار می توانید خود را به ایستگاه مترو زندیه برسانید و از آنجا با ۱۰ دقیقه پیاده روی خود را به بازار وکیل برسانید. توجه داشته باشید بازار تا ساعت ۲۲ باز است. امام برخی حجره و مغازه داران از ساعت ۱۸ یا ۱۹ مغازه خود را تعطیل می کنند که از همین رو توصیه می کنیم در بهترین زمان مراجعه یعنی تایم صبح راهی اینجا شوید. همچنین اگر حوصله شلوغی و ازدجام جمعیت در راسته‌های باریک اینجا را ندارید، برنامه گردش خود را در روزهای وسط هفته و بین ساعات ۱۱ تا ۲ ظهر تنظیم کنید.

بازار وکیل شیراز با مترو

بهترین روش بازدید از بازار وکیل شیراز استفاده از متروی شیراز است، از آنجایی که در خیابان لطفعلی خان و آن سمت یعنی خیابان و بلوار کریم خان زند همیشه شاهد ترافیک هستیم،  استفاده از مترو شدیدا توصیه می شود، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار وکیل شیراز یکی ایستگاه متروی وکیل الرعایا در جوار بازار و عمارت فیل و شرق بازار و فاصله ۳۵۰ متری و یا پیاده شدن در ایستگاه متروی زندیه در چهارراه زند و مقابل ارگ کریمخان و فاصله ۶۲۰ متری مجموعه وکیل است.

بازار وکیل شیراز با اتوبوس

یکی دیگر از روش‌های مراجعه و گردش در بازار وکیل شیراز، استفاده از اتوبوس است، نزدیک‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس به بازار وکیل شامل ایستگاه اتوبوس شهرداری در میدان شهدا و فاصله ۴۰۰ متری، ایستگاه اتوبوس پایانه احمدی در خیابان دستغیب در فاصله ۴۵۰ متری و ایستگاه پایانه اتوبوس رانی ولیعصر در میدان ولیعصر در فاصله ۸۰۰ متری مجموعه وکیل استکه به انتخاب خودتان می توانید در هر کدام که برای شما مناسب تر بوده پیاده شوید و ما بقی مسیر را به صورت پیاده از میان مغازه و آثار تاریخی متعدد این منطقه به سمت بازار بروید.

نقشه بازار وکیل شیراز

اگر قصد دارید با خودروی سواری راهی بازار وکیل شوید می توانید با کمک نقشه بازار وکیل شیراز که در ابتدای مطلب برای شما درج شده خیلی راحت با کمک نرم افزارهای مسیریابی ویز یا گوگل مپ یا نشان بدون دردسر راهی ایان بازار شوید.

نزدیک‌ترین پارکینگ به بازار وکیل شیراز

از آنجایی که پیدا کردن جای پارک در بلوار کریم خان و خیابان لطفعلی خان تقریبا غیر ممکن است، توصیه می کنیم خودروی سواری خود را در نزدیک‌ترین پارکینگ به بازار وکیل ؛ یعنی پارکینگ طبقانی طالقانی واقع در خیابان طالقانی و کوچه شاه چراغ پارک کنید تا با خیالی راحت و آسوده مشغول گشت و گذار شوید.

در بازار وکیل شیراز چه اجناسی فروخته می شود؟

شاید بخواهید بدانید که در این زیباترین بازار تاریخی ایران چه چیزهایی می توانید بخرید! بیشتر کالاها و اجناسی که در بازار وکیل شیراز توسط حجره‌داران عرضه می شود شامل انواع سوغات و صنایع دستی شیراز، بورس پارچه، بورس لوازم تزئینی منزل و محل کار، برخی ظروف دکوری زیبا، انواع خوراکی و شیرنی‌های محلی شیرازی، بخشی مخصوص عرضه انواع تنقلات نظیر پسته، زعفران، بادام و آجیل شب عید، بورس انواع قالی، قالیچه، قالی پشمی و پشتی‌های زینتی، ساعت، انگشتر، گردنبند، دستبند، لوازم التحریر، کتاب و سر رسید، تابلو فرش، ظروف چینی و دکوری، لیوان و استکان قجری، انواع ادویه جات، پوشاک زنانه، مردانه، کیف و کفش، اکسسوری‌های گوناگون، قلیان و توتون پیپ، لوازم مورد استفاده در آشپزخانه و منزل، بورس لوازم چوبی و صنایع مربوط به آن بیشترین اجناسی است که در بازار وکیل عرضه می شوند.

حجره داران خوش اخلاق بازار وکیل شیراز

اکثر فروشندگان بازار وکیل شیراز بالعکس سایر بازارهای تاریخی در شهرهای اصفهان و مشهد، بسیار خوش اخلاق، خوش برخورد، برخی مسلط به زبان انگلیسی و عربی بوده و با روی خوش از تمام مسافران و خریداران این بازار استقبال می کنند، قیمت اجناس در بازار وکیل شیراز هم مناسب همه بودجه‌ها و همه اقشار است، برخی اجناس البته مثل قالی و صنایع دستی که کیفیت بالایی دارند با نرخ بالا عرضه می شوند که با توجه به شهرت و کیفیت کاملا طبیعی است، تقریبا امکان ندارد مسافری وارد اینجا شود و دست خالی از بازار تاریخی وکیل خارج شود.

معماری بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز که در محل درب شاهزاده، جنب مسجد جامع وکیل واقع شده، مشتمل بر یک رشته حجره های شمالی، جنوبی و یک رشته حجره های شرقی، غربی است که در وسط بازار توسط یک چهارسویی (چهارسوق) بلند و بزرگ و وسیع بر یکدیگر عمود شده و پنج در بزرگ دارند.

راسته شمالی و جنوبی بازار وکیل

راسته شمالی، جنوبی بازار از دو جناح ترکیب شده و در هر جناح، ۴۱ زوج مغازه وسیع ساخته اند. در قسمت شرقی و غربی جناح شمالی آن، کاروانسراهای روغنی، احمدی، گمرک و ضرابخانه ساخته شده است که هر یک از آنها، حجره های متعدد دارند. در راسته شمالی بازار وکیل شیراز کلاه فروشان و ترمه فروشان و در راسته جنوبی پارچه فروشان قرار گرفته اند.

راسته شرقی و غربی بازار وکیل

راسته شرقی، غربی نیز دارای دو جناح است که جناح شرقی آن با ۱۹ زوج مغازه، بازار علاقه بندان و جناح غربی آن با ۱۰ زوج مغازه، بازار ترکش دوزها نامیده می‌شود. به موازات بازار ترکش دوزها، بازار دیگری به نام بازار شمشیرگرها وجود دارد که دارای ۱۱ زوج مغازه است. در بازار شمشیرگرها، سرای دیگری نیز وجود داشته که آن کاروان سراى فیل می‌نامیده‌اند.

توصیف بازار وکیل شیراز

از ویژگی‌های این بازار، می‌توان به زیبایی و معماری خیره کننده، عرض زیاد، وسعت و طاقهای ضربی مرتفع آن با ارتفاعی متجاوز از ۱۰ متر که به منظور تهویه هوا ساخته شده است، اشاره کرد. این طاق‌های ضربی، هوای بازار را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارند. افزون بر این، دریچه هایی که در زیر سقف آنها ساخته شده است، هوا و نور کافی بازار را تأمین می‌کنند.

چهار سوق بازار وکیل شیراز

در چهار سوق بازار وکیل، روی یک هشتی بزرگ، طاق ضربی بسیار وسیع و مرتفعی ساخته اند که شاهکارهای معماری شمار می رود و با اینکه تاکنون بیشتر از دویست سال از عمر آن می گذرد، کوچکترین شکافی بر نداشته است. در حال حاضر، بازار وکیل شهر شیراز بر اثر امتداد خیابان کریمخان زند به دو قسمت تقسیم شده است.

کافه رستوران‌های بازار وکیل و اطراف آن

جمعی از بهترین کافه رستوران‌های شیراز در این بازار و مناطق اطراف آن فعالیت می کنند، پیشنهاد می کنیم حتما برای میل یک وعده غذایی ناهار، شام یا میان وعده راهی یکی از رستوران‌های سنتی موجود در این منطقه شوید تا طعم لذیذ غذاهای شیرازی را بپشید، البته در این مراکز انواع غذاهای ایرانی نظیر کوبیده، برگ، سلطانی، دیزی و آبگوشت، آش و حلیم، انواع پیتزا و فست فود، انواع ساندویچ، انواع غذاهای بین‌المللی نظیر پاستا و برخی غذاهای عربی با کیفیت بالا سرو می شود.

همچنین تعداد زیادی کافی شاپ با سرو انواع نوشیدنی سرد و گرم، قهوه، چای، دمنوش، انواع آبمیوه فروشی با سرو فالوده شیرازی، بستنی، شیرموز، آب هویچ، آب انار، آب طالبی، شیر موز پسته، معجون هم در نقاط مختلف و سراهای مختلف این منطقه و حاشیه خیابان و بلوار گریم خان به چشم می خورد که اکثر گردشگران به آنها مراجعه می کنند، از جمله معروف‌ترین کافه رستوران‌های نزدیک بازار وکیل و ابیموه فروشی‌ها به شرح زیر هستند :

  • سفره خانه سنتی سرای حوض در بازار مشیر
  • رستوران خانوادگی عمارت گلبهاری در در غرب بازار مشیر
  • رستوران سنتی تاریخی وکیل در حمام وکیل
  • کافی شاپ سرای قجریه در غرب بازار روح الله
  • رستوران سرای آناهیتا در شمال بازار 
  • کافه ژولپ در کنار حمام وکیل
  • رستوران سنتی شرژه در کنار حمام وکیل
  • کافه خان در جوار مدرسه خان
  • رستوران سنتی گلشن در سه راه نمازی
  • رستوران کته ماس در تقاط خیابان دستغیب و پیروزی مقابل سه راه نمازی
  • رستوران سنتی دوسی در ابتدای خیابان پیروزی

جاهای دیدنی نزدیک بازار وکیل شیراز

تقریبا هر مسافر ایرانی و خارجی که قصد دارد به شیراز سفر کند، در کنار بازدید از تخت جمشید، حافظیه و باغ ارم شیراز از مجموعه تاریخی وکیل که خود شامل مسجد، حمام، سراهای تاریخی، فروشگاه‌های سوغاتی و صنایع دستی شیراز و برخی آثار ملی ایران دیگر در این منطقه گردشگری مهم شهر شیراز بازدید می کند، در این قسمت شما با دیدنی‌های نزدیک بازار وکیل شیراز آشنا می شوید :

  • مسجد وکیل شیراز در ۱۰ متری 
  • حمام وکیل شیراز در ۵۶ متری
  • مدرسه خان شیراز در ۱۹۶ متری در کنار مجتمع تجاری نیکان
  • موزه پارس و باغ نظر در ۲۱۵ متری و جنب حمام وکیل
  • بازار روح الله در ۱۱۶ متری و کنار سه راه احمدی
  • سرای مشیر شیراز در ورودی بازار وکیل 
  • ارگ کریم‌خان زند در ۳۷۴ متری و آن سوی زیر گذر زند، ابتدای بلوار هجرت
  • حرم حضرت شاهچراغ و مسجد جامع عتیق شیراز در آن سوی خیابان لطفعلی خان زند و فاصله ۵۰۰ متری
  • موزه خانه فروغ الملک در ۶۷۰ متری و کوچه حیدر جان بابا
  • مسجد نصیرالملک در ۶۰۰ متری

ثبت ملی بازار وکیل

جالب است بدانید، بازار وکیل شیراز جز نخستین جاذبه‌های تاریخی ایران بود که ثبت میراث فرهنگی و ملی کشور شد، این بازار در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۳۵۱ خورشیدی با شماره ۹۲۴ با نام مجموعه بازار وکیل الرعایا در آثار ملی ایران برای همیشه ثبت شد تا از این مکان تاریخی مهم مواظبت شود، بعد از انقلاب اسلامی در سه نوبت مرمت‌های خوبی برای حفظ و استحکام بازار وکیل انجام شد که امروزه همجنان در لیست جاذبه‌های گردشگری شیراز به صورت سالم و فعال حضور دارد.

فاصله بازار وکیل شیراز تا نقاط مهم شیراز

در این قسمت شما را با میزان فاصله بازار وکیل شیراز تا نقاط مهم این شهر، هتل‌ها، راه آهن، پایانه‌های اتوبوس و فرودگاه شیراز اشنا می کنیم تا بدانید بین شما و این مجموعه چقدر فاصله وجود دارد و در یک برنامه خوب و بدون اتلاف وقت و گیر نکردن در ترافیک راهی اینجا شوید :

  • فاصله فرودگاه شیراز تا بازار وکیل : ۱۲.۱ کیلومتر معادل ۲۰ دقیقه از مسیر بلوار مدرس
  • فاصله راه آهن شیراز تا بازار وکیل : ۲۳.۴ کیلومتر معادل ۳۵ دقیقه از مسیر بزرگراه دکتر جسابی یا بزرگراه چمران
  • فاصله هتل بزرگ چمران تا بازار وکیل : ۸ کیلومتر معادل ۱۵ دقیقه از مسیر بلوار چمران
  • فاصله هتل پارس شیراز تا بازار وکیل : ۳.۸ کیلومتر معادل ۷ دقیقه از مسیر بلوار کریمخان زند
  • فاصله هتل هما شیراز تا بازار وکیل : ۲.۴ کیلومتر معادل ۵ دقیقه از مسیر بلوار هجرت
  • فاصله هتل پرسپولیس تا بازار وکیل : ۲.۷ کیلومتر معادل ۶ دقیقه از مسیر بلوار هجرت
  • فاصله هتل ارگ شیراز تا بازار وکیل : ۲ کیلومتر معادل ۴ دقیقه از مسیر بلوار هجرت
  • فاصله آرامگاه حافظ تا بازار وکیل : ۳.۵ کیلومتر معادل ۸ دقیقه از مسیر خیابان پیشرو
  • فاصله باغ جهان نما تا بازار وکیل : ۳.۳ کیلومتر معادل ۱۰ دقیقه از مسیر بلوار هجرت
  • فاصله دروازه قرآن تا بازار وکیل : ۳.۷ کیلومتر معادل ۱۰ دقیقه از بلوار هجرت
  • فاصله آرامگاه سعدی تا بازار وکیل : ۶.۵ کیلومتر معادل ۱۴ دقیقه از مسیر خیابان پیشرو
  • فاصله مرکز خرید نگین فارس تا بازار وکیل : ۸.۴ کیلومتر معادل ۲۰ دقیقه از مسیر بلوار عدالت
  • فاصله گلشن شیراز تا بازار وکیل : ۱۰.۸ کیلومتر معادل ۲۰ دقیقه از مسیر بلوار امیرکبیر
  • فاصله ترمینال کاراندیش تا بازار وکیل : ۳.۹ کیلومتر معادل ۱۰ دقیقه از خیابان پیشرو
  • فاصله ترمینال مرودشت تا بازار وکیل : ۴۳ کیلومتر معادل ۵۰ دقیقه 
  • فاصله تخت جمشید تا بازار وکیل : ۶۶ کیلومتر معادل ۶۵ دقیقه
  • فاصله آرامگاه کوروش کبیر تا بازار وکیل : ۱۳۰ کیلومتر معادل ۱۱۰ دقیقه 

بوتیک هتل‌های نزدیک بازار وکیل

یکی از بهترین مناطق شیراز برای اقامت و رزرو هتل همین منطقه و خیابان لطفعلی خان زند بوده تا نیازی به پرداخت هزینه روزانه برای رفت و آمد نداشته باشید، جمعی از بهترین آثار دیدنی و بازارهای شیراز در این ناحیه فعالیت می کنند که از آن دست در این بخش به بهترین بوتیک هتل‌ها، هتل آپارتمان و هتل‌های نزدیک بازار وکیل اشاره می کنیم :

  • بوتیک هتل ایران مهر در شرق بازار وکیل
  • بوتیک هتل قیصریه در خیابان زند
  • اقامتگاه بومگردی پریدخت در خیابان زند
  • هتل عمارت امیریه در خیابان زند
  • اقامتگاه هشت گنج در خیابان زند
  • هتل خانه شیرازی در خیابان زند
  • هتل سنتی درب شازده در خیابان زند
  • مهمانپذیر آسیا در خیابان کشاورز
  • هتل زندیه در بلوار هجرت
  • هتل کیوان در بلوار هجرت
  • هتل پارک هتل در بلوار هجرت
  • هتل آپارتمان کریمخان زند در جوار ارگ کریمخان
  • هتل حافظ در بلوار هجرت
  • هتل پارسه در بلوار هجرت
  • هتل یورد در خیابان پیشرو
  • هتل قوام در خیابان پیشرو

نظرات بازار وکیل شیراز

در پایان خوب بدانید امکانات رفاهی بازار وکیل شیراز شامل توالت ایرانی و فرنگی، مسجد و نمازخانه، نیمکت، سوپرمارکت، کافه رستوران و فسره خانه سنتی، دسترسی عالی به مترو، اتوبوس و تاکسی بوده و تنها نقطه ضعف این بازار عدم تهویه مناسب ، مخصوصا در روزهای گرم و شرجی سال است که برخی گردشگران را اذیت می کند، در طول سالیان اخیر کاربران بیشماری درباه بازار وکیل نظرات خود را ارسال کرده که در بخش زیر می توانید آنها را بخوانید، شما هم می توانید امتیاز و تجربیات خود را درباره بازار تاریخی وکیل و حال و هوای آن ارسال کنید.


بیشتر بخوانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
https://intoday.ir/?p=4236
van

آتنا بنی اسدی

بعد از انصراف از دانشگاه هشت شغل رو تست کردم تا اینکه با گروه خوب این تودی آشنا شدم و مسیر زندگی خودم تغییر کرد ، ترکیب گردشگری با کار باعث شد دید من نسبت به جهان تغییر کند.

مطالب مرتبط
بورس مراکز خرید و بازار مبل تهران
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
دیوار سدار بندر خمیر
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
مسجد جامع رویان و امامزاده جمشید کیا
فاطمه سادات حسینی
0 دیدگاه
پنجشنبه بازار رویان
شهره مقصودی
0 دیدگاه
بازار ماهی رویان
امیر رضا شاهرخی
3 دیدگاه
بازار بندر کنگ و خرید سوغات بندر کنگ
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
39 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

یکی از مکان‌هایی که حتما باید در سفر به شیراز دید. سرای فیل و سرای مشیر از بخش های دیدنی آن است

در مقایسه با بازار تبریز که اینهمه تعریفش رو میکنن مثل نقاشی بچه با مداد در مقابل استاد فرشچیان بود خیل زیباست و بافتش حفظ شده حتی حجره هاش

یکی از زیباترین دیدنی های شیراز. بازار قدیمی. که می شه اونجا از پارچه و فرش گرفته، تا ظروف مسی و صنایع دستی و ادویه جات و … پیدا کرد. بورس عمده فروشی پرده و لباس و … هم اینجا هست. می شه خرید خیلی خوبی داشت. اما به بررسی و دقت نیاز داره. تو بازار رستوران و کافه های خیلی خوبی هم پیدا میشه. به راحتی یه صبح تا عصر رو می تونید توش خوش بگذرونید و از مسجد و حمام وکیل هم غافل نشید

بازاری تاریخی‌ و زیبا مخصوصا قسمت فرش فروش ها حال هوای خاصی دارد

مجموعه متشکل از صنایع دستی پارچه سوغات لباس ادویه و غیره

بازاری قدیمی با فروشندگانی خونگرم و صمیمی در هوایی متبوع و عالی

بازار سنتی شیراز. هیچ نظمی بین مغازه ها وجود ندارد و همه جنسی در کنار هم به فروش می رسد. از فرش و لباس سنتی و صنایع دستی گرفته تا لباس زیر و ساعت و سوغات و ادویه جات

یک بازار سنتی و جذاب و البته نیازمند مرمت که بازتاب فرهنگ غنی ایرانی است.

بعد از ۴۷ سال ، بار دیگر این بازار را دیدم وبسیار متاسف شدم وایکاش همان تصویر قدیمی، با همان تمیزی ، باهمان اجناس رنگارنگ وتپیده در مغازه ها، همان سکو هایی که فروشندگان بر رویش نشسته وبا ملاقه های بلند اجناس را جابجا وبه مشریان تحویل میدادند، همان سیل جمعیت با لباسهای رنگارنگ محلی وعشایری، همان رونق بازار وشکوه ، در ذهنم میماند و با تصویری از کهنگی وتغیرات پله های سنگی وبیحالی فروشندگان و کمبود مشتری وجمعیت ، عوض نمیشد.

دنبال چی می‌گردی؟
جزئیات مکان :
مدت بازدید : 7 ساعت
ساعت دسترسی : شنبه تا جمعه 7.15AM-10.15PM , جمعه تعطيل
هزینه ورودی : رايگان
ثبت شده در : 
ثبت شده در : با شماره 924 در سال 1351 شمسی در ایران
قدمت این مکان : عهد زندیه - 1137 خورشیدی تا 1156 خورشیدی به دستور کریم‌خان زند
نوع کاربری : بازار تاریخی، کاروانسرا، حمام، مسجد، چهار سوق، سراهای متعدد بازار مناسب خرید سوغاتی و صنایع دستی
توضیحات بیشتر
موارد تفریحی : پیاده روی، خرید، عکاسی
امکانات رفاهی : سرویس بهداشتی، خودپرداز، پارکینگ، کافه، رستوران، آنتن دهی موبایل، دسترسی به اینترنت، غرفه صنایع دستی، نمازخانه، نیمکت
ملزومات سفر : موبایل، وجه نقد، کارت بانکی، آب آشامیدنی
اطلاعات تماس
آدرس : ایران، فارس، شیراز، خیابان زند