aad0f3ad-933f-4034-8baa-493de507a385
خانه > رپورتاژ آگهی > برای استرداد بلیط چارتر چه کنیم؟

برای استرداد بلیط چارتر چه کنیم؟

برای استرداد بلیط چارتر چه کنیم؟
ezgif-1-eca2962dc6

مسافر پرواز تهران مشهد باشید یا تهران اصفهان و یا هر جای دیگر، به هر حال ممکن است با شرایطی روبرو شوید که مجبور به کنسل کردن پروازتان شوید. به هر دلیلی نتوانید در ساعت و تاریخ مشخص شده، پرواز کنید. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ با توجه به هزینه‌های بلیط هواپیما که مبالغ کمی هم نیست آیا می‌توان به بازگشت همه پول بلیط یا بخشی از آن امیدوار بود یا خیر؟ تمام این موارد بستگی دارد که در ابتدا شما بلیط چارتر خریده باشید یا سیستمی. هر یک از این دو نوع بلیط شرایط و قوانین خاص خود را دارند.

اصولاً بلیط های چارتری به این دلیل که با مبلغ کمتری به فروش می‌رسند، غیر قابل استرداد معرفی می‌شوند اما این قانون ثابتی نیست و می‌توان مبلغی از بلیط را با توجه به شرایط خاصی عودت داد. روندی که باید طی کنید را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

منظور از بلیط چارتر چیست؟

پرواز چارتر را زیاد شنیده‌ایم. اما واقعاً منظور از چارتر چیست؟ شاید اکثر افراد فکر کنند به پروازهایی که ارزان‌تر هست چارتر گفته می‌شود. اما این توضیح چقدر به واقعیت نزدیک است؟ خیلی کم. معنای لغوی چارتر، دربست اجاره کردن است. آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری برای مدت مشخصی همه یا تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما، یا اتاق و تخت‌های هتل را اجاره می‌کنند. در واقع چارتر کننده‌هایی هستند که از چارتر دهنده (شرکت هوایی، هتل) صندلی یا اتاق اجاره می‌کنند. سپس با قیمتی که مد نظر دارند به مشتریان ارائه می‌دهند.

ارزان بودن بلیط چارتر همان ویژگی است که بخاطر آن، اکثر افراد ترجیح می‌دهند در پروازهای پر رفت و آمد مثل پرواز تهران مشهد، تهران کیش و … بلیط را خریداری کنند. آژانس‌های هواپیمایی از پیش هزینه صندلی‌ها را پرداخت کرده‌اند و تمایل دارند تا جایی که می‌شود تمام آن‌ها را پر کنند بنابراین قیمت بلیط را، به ویژه در روز و ساعات مانده به پرواز کاهش می‌دهند. البته در روزها و تاریخ‌های کم سفر، شانس بیشتری برای تهیه بلیط ارزان وجود دارد.

استرداد بلیط چارتر ممکن است؟

برخی مسیرها و سفرها بلیط های چارتری زیادی دارند از جمله پرواز تهران مشهد، تهران شیراز و … به همین دلیل بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند برای سفر خود بلیط چارتری تهیه کنند. اما یکی از مسائلی که در مورد بلیط چارتر با این همه مزایا مطرح می‌شود بحث استرداد آن است. ممکن است برای هر کسی این اتفاق بیفتد که به دلایلی نتواند خود را به تاریخ و ساعت پرواز برساند. بنابراین مجبور می‌شود که بلیط را کنسل کند. شرایط استرداد برای بلیط های چارتر چگونه است؟ آیا می‌توان چنین کاری را انجام داد یا خیر؟

استرداد بلیط چارتر ممکن است؟
استرداد بلیط چارتر ممکن است؟

معمولاً آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری قوانینی وضع می‌کنند که در صورت خرید بلیط چارتری امکان کنسلی و استرداد هزینه وجود ندارد. این قانون هم برای سفرهای داخلی و هم خارجی اعمال می‌شود. به همین خاطر افرادی که خیلی از تاریخ سفر خود مطلع نیستند، پروازهای سیستمی را به چارتری ترجیح می‌دهند.

در این بین قوانین دیگری در حمایت از حقوق مصرف کنندگان مطرح شد. در شرایط جدید بلیط های چارتری کنسل شده و مبلغ به خریدار بازگردانده می‌شود. البته باز به شرایط شرکتی که از آن بلیط تهیه می‌کنید دارد. پیش از خرید بلیط حتماً با آژانس یا شرکت موردنظر تماس گرفته و از نوع استرداد بلیط چارتری خود کسب اطلاع کرده و با علم به تمام قوانین اقدام به خرید کنید.

در شرایط استرداد موارد مختلفی دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها زمان باقی مانده تا پرواز است. هر چه به فاصله پرواز نزدیک‌تر باشید، مبلغ سوخت شده بیشتر و یا گاهی ممکن است مصادف با کل هزینه بلیط باشد. عواملی همچون مسیر پرواز، کلاس پرواز و … نیز در میزان مبلغ عودت داده شده موثرند.

نحوه استرداد بلیط

از آنجایی که این روزها همه خریدها به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌شود، بنابراین تمام اطلاعاتی که خریدار از شرایط فروش بلیط باید بداند در اختیار وی قرار می‌گیرد. پیش از خرید بلیط پرواز تهران مشهد، تهران استانبول یا هر مبدأ و مقصد دیگری بر روی بخش قوانین استرداد کلیک کرده و آن را با دقت مطالعه کنید. در صورتی که همچنان پرسشی داشتید که برایش پاسخی پیدا نمی‌کردید بهتر است با بخش پشتیبانی تماس گرفته و تمام ابهامات را برطرف کرده و سپس اقدام به خرید بلیط کنید.

نحوه استرداد بلیط
نحوه استرداد بلیط

اگر به صورت آنلاین بلیط چارتری را خریداری کرده باشید و قابلیت استرداد هم داشته باشد. برای کنسل کردن و بازگشت مبلغ مورد نظر نیز می‌توانید به صورت آنلاین اقدام کنید. معمولاً برای خرید بلیط باید عضو سایت شده و یک حساب کاربری یا اکانت ایجاد کنید. قطعاً در این حساب گزینه استرداد نیز قرار داده شده و به راحتی و با صرف مدت زمان کمی می‌توانید بلیط خود را کنسل و مسترد کنید. در صورت خرید حضوری نیز باید به آژانس مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

در مورد اینکه پول چه زمانی به حساب مشتری واریز می‌شود نیز قوانین یکسانی وجود ندارد و کاملاً بستگی به شرایط آژانس و شرکت صادرکننده بلیط دارد. برخی شرکت‌ها همان روز مبلغ را عودت داده و برخی نیز مدتی بعد وجه را به حساب مشتری واریز می‌کنند. از آنجایی که شرکت‌ها و آژانس‌های گردشگری زیادی وجود دارد که از نظر سطح ارائه خدمات متفاوت هستند.

بهتر است آن‌هایی را انتخاب کنید که اعتبار بیشتری داشته و خدمات بهتری به مشتریان عرضه می‌کنند. زیرا در چنین مواردی است که تفاوت بین آژانس‌های گردشگری استاندارد و با کیفیت با آژانس‌های صرفاً فروشنده بلیط مشخص می‌شود.

نکته: این تودی هیچگونه مسوولیتی در قبال خدمات این آگهی ندارد و تمام مسوولیت خدمات تفریحی این آگهی، بر عهده شرکت علی بابا است.


بیشتر بخوانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
https://intoday.ir/?p=86580
van

مریم عبداللهی

چهار سال تور لیدر در مناطق مختلف بودم که فهمیدم علاقه بیشتری به سفرنامه نویسی و مقاله های توریستی دارم ، یکی از بزرگان می گفت ما درخت نیستیم که یجا بشینیم همش، پس سفر کنیم .

مطالب مرتبط
تجربه زندگی در قبرس: هزینه‌ها، مزایا و معایب
فاطمه انوری
0 دیدگاه
بهترین جاهای دیدنی تایلند در بهار
سردبیر ارشد
0 دیدگاه
وقت سفارت آمریکا را چطور دریافت کنیم؟
فاطمه انوری
0 دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنبال چی می‌گردی؟
جزئیات مکان :
توضیحات بیشتر
اطلاعات تماس