aad0f3ad-933f-4034-8baa-493de507a385
خانه > راهنمای سفر > در سفر استانبول چه ارزی ببریم؟

در سفر استانبول چه ارزی ببریم؟

در سفر استانبول چه ارزی ببریم؟
ezgif-1-eca2962dc6

پیش از سفر به ترکیه، ممکن است برایتان سوال شود که چه واحد پولی به همراه ببریم؟ آیا کشور مقصد، پذیرای دلار است یا باید از ارز رایج همان کشور استفاده کرد؟ پاسخ به این سوال کمک می‌کند تا روند سفرتان راحت‌تر باشد و شما نیز با خیال آسوده خرید کنید و به گشت و گذار بپردازید. بنابراین اگر بلیط هواپیما استانبول را دارید و می‌خواهید بدانید که در سفر استانبول چه ارزی ببریم، توصیه می‌کنیم به ادامه مقاله توجه کنید. هر چه اطلاعات شما از روند سفر بیشتر باشد، سفری با آرامش و لذت‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

واحد پول ترکیه چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، هر کشوری واحد پول مخصوص به خود را دارد و خرید و فروش با پول رایج همان کشور انجام می‌شود. واحد پول کشور ترکیه “لیر” نام دارد و به پول خرد ترکیه “کروش” می‌گویند. اگر به سایت‌های فروشگاهی ترکیه سر بزنید، متوجه می‌شوید که لیر را با علامت TL نشان می‌دهند.

بنابراین اگر برای خرید به ترکیه رفتید و این علامت را مشاهده کردید، بدانید که همان واحد پول ترکیه، یعنی لیر است. هر لیر ۱۰۰ کروش است و اگر خریدتان زیر ۵ لیر باشد، باید آن را به صورت سکه (کروش) حساب کنید. بنابراین شما می‌توانید پس از تهیه پرواز تهران استانبول اسکناس ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیری تهیه کنید.

در سفر استانبول چه ارزی ببریم؟

همین ابتدای مقاله با بررسی واحد پول ترکیه و سیاست‌ها و وضع اقتصادی این کشور به این پرسش‌تان پاسخ خواهیم داد. کشور ترکیه یک کشور توریستی است و از نظر اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی، یکی از کشورهای مهم در دنیا محسوب می‌شود. با این حال بهتر است بدانید که در چند سال اخیر وضعیت اقتصادی ترکیه ثبات چندانی نداشته و همچنان در حال تغییر است.

در حال حاضر کشور ترکیه در نوسان اقصادی زیادی قرار دارد و از سال ۲۰۱۵، میزان تورم این کشور رشد چشمگیری داشته است. بنابراین ارزش لیر در مقایسه با دلار و یورو، کمتر شده است. از این جهت در صورتی که برای خرید و گردش به ترکیه می‌روید، احتمالا با قیمت‌های عجیب‌تر از سال‌های گذشته روبه‌رو خواهید شد.

در نتیجه توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید خیالتان از نوسانات لیر راحت باشد، بهتر است دلار با خود به همراه ببرید. با این حال در صورتی که برخی از فروشگاه‌ها یا تاکسی‌ها دلار قبول نکردند، می‌توانید مقدار کمی لیر نیز به همراه داشته باشید. اما عاقلانه‌ترین کار به همراه داشتن دلار بیشتر برای این سفر خواهد بود.

چرا باید در سفر به ترکیه دلار ببریم؟

پیش از این گفتیم که نرخ تورم در کشور ترکیه نسبت به سال‌های گذشته بیش از پیش شده است و این کشور از نظر اقتصادی ثبات چندانی ندارد. بنابراین ممکن است در همان سفر چند روزه به ترکیه و حتی پس از خرید بلیط هواپیما استانبول، قیمت‌‌ اجناس در ترکیه بیشتر شود.

تصور کنید که ۱۰۰۰ لیر برای این سفر تهیه کرده‌اید و می‌خواهید با آن یک کفش بخرید. در صورتی که در روزهای سفرتان تورم در ترکیه بیشتر شود، ممکن است همان کفش ۱۰۰۰ لیری به ۲۰۰۰ لیر افزایش قیمت داشته باشد. بنابراین پولی که برای سفر به همراه دارید، ارزش خود را در همان چند روز کوتاه سفر از دست خواهد داد و شما نمی‌توانید به خرید، گردش و تفریح بپردازید یا حتی یک وعده غذا بدون تغییر ارزش پولی که در دست دارید، میل کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که همه صرافی‌های ایران، دلار و یورو را می‌فروشند و اختلاف خرید و فروش آن ۱ تا ۲ درصد خواهد بود. اما اختلاف قیمت لیر از ۵ تا بیش از ۱۰ درصد است. بنابراین اگر بخواهید پس از سفر لیر بفروشید، احتمالا قیمت آن کمتر خواهد بود و ارزش پول شما نیز از بین می‌رود.

آیا در سفر به ترکیه باید لیر به همراه داشته باشیم؟

پس از تهیه بلیط تهران استانبول، دومین دغذغه سفر تهیه ارز کشور مقصد خواهد بود. پیش از این گفتیم که به دلیل نوسانات اقتصاد ترکیه، بهتر است برای سفر به این کشور، دلار به همراه داشته باشید؛ چرا که در سفر ضرر نمی‌کنید و پس از سفر می‌توانید بدون هیچ ضرری، دلار را بفروشید.

با این حال، آیا به همراه داشتن دلار در سفر به ترکیه کافی است؟ پاسخ به این سوال به سفر شما بستگی دارد. اگر سفر شما تفریحی است و می‌خواهید در استانبول خرید کنید، توصیه می‌کنیم مقداری لیر نیز به همراه داشته باشید. برای مثال ممکن است برخی از راننده‌های تاکسی یا برخی از مغازه‌های محلی، دلار قبول نکنند. از این جهت، اگر مقداری لیر به همراه داشته باشید، سفری مطمئن‌تر و همراه با آرامش تجربه خواهید کرد.

توجه داشته باشید که بانک‌ها و صرافی‌های ترکیه از روز دوشنبه تا جمعه فعالیت دارند. بنابراین اگر می‌خواهید در این کشور پولتان را به لیر یا دلار تبدیل کنید، باید بدانید که بانک‌ها و صرافی‌ها در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. از این جهت توصیه می‌کنیم کارهایتان را به آخر هفته موکول نکنید.

چگونه می‌توان از ایران به ترکیه پول برد؟

در صورتی که قصد سفر کوتاه مدت را دارید، می‌توانید اسکناس به همراه داشته باشید. اما اگر قصد تحصیل، سرمایه‌گذاری، زندگی یا کار در ترکیه را دارید، می‌توانید ارز دیجیتال (تتر) یا حساب بانکی در کشور ترکیه داشته باشید. در صورتی که در ترکیه حساب بانکی دارید، می‌توانید از طریق صرافی‌های ایران، به حساب خود پول واریز کنید. اگر کارت بانکی شما با مستر کارت یا ویزا کارت قرارداد داشته باشید، می‌توانید هزینه سفر خود را از این طریق نیز پرداخت کنید.


بیشتر بخوانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
https://intoday.ir/?p=81502
van

فاطمه انوری

مطالب مرتبط
دانلود اپلیکیشن کریم دبی
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
دانلود اپلیکیشن مترو دبی
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
هزینه عوارض خروج از کشور سال 1403
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
فرودگاه رشت به چه شهرهایی پرواز دارد؟
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
فاصله شیراز تا ساری
فاطمه سادات حسینی
0 دیدگاه
فاصله شیراز تا قائمشهر
فاطمه سادات حسینی
0 دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنبال چی می‌گردی؟
جزئیات مکان :
توضیحات بیشتر
اطلاعات تماس