یک مدیر موفق باید بتواند افراد سازمان خود را گرد هم بیاورد و آنها را تشویق کند تا در جهت یک هدف مشترک با هم همکاری داشته باشند. یک سبک مدیریتی مؤثر به شما اجازه میدهد تا با یک برنامهریزی دقیق بتوانید منابع را به طور بهینه مورد استفاده قرار دهید. شما با مدیریت مؤثر میتوانید به کارکنان خود جهت ببخشید و آنها را به خوبی از نقشها و مسئولیتهایشان آگاه سازید.
یک سبک مدیریتی مؤثر میتواند به کارکنانتان انگیزه بدهد، از رشد و توسعه آنها حمایت کند و به آنها در مقابله با چالشهای جدیدی که در حوزه کاری خود با آن روبرو میشوند کمک کند. تمام مدیران با تمرین و تجربه میتوانند مهارتهای مدیریت مؤثر را در خود تقویت کنند. دکتر میثم شکری ساز یک مدیر موفق است که سبک مدیریتی خود را با ما به اشتراک گذاشته، شما با پیروی از نکات او میتوانید رابطهی خود با کارکنانتان را افزایش داده و شیوه مدیریتی بهتری را در سازمان خود اتخاذ کنید. ۵ تا از کارهایی که میثم شکری ساز در مدیریت سازمان خود انجام میدهد به شرح زیر هستند:
۱. نشان دادن اعتماد
وقتی شما به کارکنان خود نشان میدهید که به آنها اعتماد دارید، با این حرف به آنها نیرو میبخشید و باعث میشوید که نسبت به سازمانتان احساس تعلق خاطر داشته باشند. اما این اعتماد چیزی نیست که یک شبه به وجود بیاید، بلکه نیازمند یک استراتژی مداوم و بلند مدت است. شما باید:
به قولهایی که به کارمندانتان میدهید عمل کنید. اگر مدام به کارمندان خود قولهایی بدهید و هرگز به آن عمل نکنید، این باعث میشود که کارمندانتان اعتماد خود به شما را از دست بدهند. شما باید با تیم خود واقعبین باشید.
به کارکنان خود زمان بدهید تا وظایف خود را انجام دهند. مدیری که هر دقیقه و هر ساعت به کارمندان خود سر میزند تا ببیند که کارشان چقدر پیش رفته، به طور غیر مستقیم به آنها نشان میدهد که هیچ اعتمادی نسبت به آنها ندارد.
به کارمندان خود اجازه دهید ریسک کنند. زمانی که یک کارمند میخواهد خودش را به چالش بکشد و پروژهی جدیدی را انجام دهد یا ایده جدیدی را پیشنهاد کند یا مجموعه مهارتهای خود را گسترش دهد، به او کمک کنید تا راحتتر در این مسیر قدم بگذارد. این به کارمندتان نشان میدهد که شما به تواناییها و ایدههایش ایمان دارید.
تصمیمات خود را برای کارمندان توضیح دهید. اگر شما تمام فرآیند تصمیمگیری برای سازمانتان را از کارمندان خود مخفی کنید و هیچ توضیحی درمورد تصمیماتتان به آنها ارائه ندهید، اعتماد بین شما و کارمندانتان از بین خواهد رفت. در عوض سعی کنید با کارمندان خود شفاف باشید و ارتباط خوبی را با آنها برقرار کنید.
۲. ارائه بازخوردهای سازنده و صادقانه
یکی از مهمترین مهارتهای مدیریت این است که بتوانید بازخوردهای مفید و خوشایندی را به کارمندان خود ارائه دهید. آنها مشتاق این هستند که بازخورد مدیرانشان را بشنوند، شما باید با آنها صریح باشید اما لازم نیست که بازخورد تند و بی رحمانهای را به آنها ارائه دهید.
متأسفانه تفکر رایجی در بین مدیران وجود دارد که میگوید بهترین راه برای ارائه یک بازخورد سازنده، این است که با کارمندان «صادق» باشیم، اما این میتواند باعث شود که افراد به جای تشویق شدن برای بهبود کارشان، کلاً بی انگیزه شوند. مدیران موفق انتقاد و بازخورد خود را به گونهای ارائه میکنند که کارمندان احساس میکنند از طرف مدیر خود مورد حمایت قرار گرفتهاند و بدین ترتیب آمادگی لازم برای اصلاح خود را پیدا میکنند و احساس نمیکنند که به آنها توهین شده است.
دفعه بعد که نیاز به ارائه یک بازخورد سازنده داشتید، قبل از صحبت با کارمندان خود ابتدا بازخوردتان را بر روی کاغذ بنویسید. صادقانه به آنها بگویید که باید چه مواردی را اصلاح کنند، در جایی که عملکرد خوبی داشتهاند آنها را تحسین کنید و به آنها بگویید که از چه طریقی میتوانند خودشان را اصلاح کنند و چه گامهایی را باید بردارند. بدین ترتیب کارمندانتان به جای اینکه حالت دفاعی به خود بگیرند، با گشادهرویی پذیرای بازخوردهای شما خواهند بود.
۳. ایجاد انگیزه در کارمندان
شما باید بدانید که چگونه میتوانید انگیزهی تیم خود برای همکاری و حرکت رو به جلو را افزایش دهید. ایجاد انگیزه در کارمندان، مهارتی است که از آگاهی دقیق یک مدیر از احساسات کارمندان و همچنین از قدرت بیان او نشأت میگیرد. یک مدیر خوب باید بداند که هر یک از کارمندانش از چه چیزی انگیزه میگیرند و تصمیمات خود را به گونهای ارائه دهد که هر یک از کارمندانش بتوانند آن را درک کنند. این کار مستلزم این است که شما به خوبی با کارمندان خود آشنا شوید.
۴. قدردانی
شما باید این احساس را در کارمندان خود ایجاد کنید که تمام کارهایشان توسط شما دیده میشود و بخاطر فعالیتهای مثبت خود مورد قدردانی قرار میگیرند. یک نکته کلیدی در تشویق و قدردانی از کارمندان این است که بدانید چه کسی یک قدردانی خصوصی را ترجیح میدهد و چه کسی دوست دارد که در حضور سایر افراد مورد تشویق قرار بگیرد. البته زمانی که یکی از اعضای تیم شما واقعا مستحق یک قدردانی بزرگ است، تشویق عمومی را از او دریغ نکنید. اما ابتدا او را به خوبی بشناسید تا بدانید که کارمندتان دوست دارد کی، کجا و چگونه مورد قدردانی قرار بگیرد.
۵. توزیع کار در میان کارمندان
وقتی که تصویر واضحی از کارمندان خود و نقشهایشان داشته باشید، توزیع وظایف در بین آنها بسیار واضحتر و راحتتر به نظر خواهد رسید. یکی از نکات مهم در مدیریت هر سازمان این است که کارها را به طور مساوی در بین کارمندان تقسیم کنید. اگر بیش از حد به کارمندان قوی سازمان خود تکیه کنید و تمام کارها را به آنها بسپرید، به مرور آنها را فرسوده خواهید کرد و همهی افراد سازمانتان هم از شما ناراضی خواهند بود، زیرا کسانی که کار زیادی دریافت نمیکنند احساس میکنند که هیچ فرصتی به آنها داده نمیشود و کسانی که کار زیادی بر دوششان قرار گرفته احساس میکنند که در حال له شدن زیر فشار کار هستند.
نتیجه
هرچه بیشتر درمورد سبکهای مدیریتی مؤثر اطلاعات کسب کنید و بیشتر با کارمندان خود آشنا باشید، بهتر میتوانید سازمان خود را مدیریت کنید. نکات فوق که توسط دکتر میثم شکری ساز بیان شدهاند، نکاتی ضروری هستند که به مدیران کمک میکند تا بهرهوری کارکنان خود را افزایش داده و تیم مؤثرتری را تشکیل دهند. به خاطر داشته باشید که مهارتهای مدیریتی هم مانند هر مهارت دیگری قابل یادگیری هستند و شما با تمرین و تجربه میتوانید بر آنها تسلط یابید.