کاربران گرامی، سایت این‌تودِی در حال بروزرسانی می‌باشد در این هنگام ممکن است شما با خطا هایی مواجه شوید لطفاً تا پایان اصلاحیه سایت ما را همراهی کنید. باتشکر
خانه / پل ورسک سوادکوه

پل ورسک سوادکوه

پل ورسک

پل ورسک سوادکوه از عجیب ترین سازه های تاریخی می باشد که در ابتدای حکومت پهلوی اول در استان مازندران ساخته شد و سهم بسزایی در جنگ جهانی دوم داشت، این پل زیبا امروزه به یکی از دیدنی های این استان مبدل شده که در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری ایران و در این مقاله به صورت ویژه با تاریخچه، سبک معماری و تصاویر آن اشنا خواهید شد، همراه این تودی باشید.

  • ویژگی های بارز : اولین پل ریلی ایران
  • هزینه ساخت : ۲۶ میلیون ریال معاد ۶۵ میلیارد تومان
  • ارتفاع : ۱۱۰ متر
  • طول : ۶۶ متر
  • کمپانی سازنده : شرکت کامپساکس دانمارک

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

پل ورسک کجاست؟

پل ورسک دقیقا در جوار روستایی با همین نام و همچنین دره ورسک قرار دارد و در زمره کهن ترین خطوط قطارهای مسافربری می باشد، ارتفاع این پل از سطح زمین صد و ده متر و از دریا ۲۱۴۴ متر است که در واقع دو کوه عظیم عباس اباد را به یکدیگر متصل می کند.

مراحل ساخت پل ورسک

طول این پل از بخش غربی تا شرقی دره ورسک ۶۶ متر می باشد و در سال ۱۳۱۵ شمسی به صورت رسمی در استان مازندران افتتاح گردید، برخی این پل را برای راه اندازی امور متفقین در جنگ جهانی می دانند و برخی دیگر آن را در جهت نزدیک کردن مسیر شمال کشور به جنوب می پندارند، جالبه بدانید که در آن سالها پهلوی اول برای ساخت این پل مبلغ ۲۶ میلیون ریال ( ۶۵ میلیارد تومان امروزی ) هزینه در نظر گرفت و به علت قدمت و سبک معماری شگفت انگیزش در سال ۱۳۵۶ شمسی با شماره ۱۵۳۴ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.

پس از ساخت پل یکی از مهندسین المانی که نامش شژا ووسک بود نام پل را به شوخی ورسک نهاد که در واقع از نام خود الهام گرفته بود و از همین رو با گذشت زمان همچنان مردم این سازه را به پل ورسک می شناسند و این در صورتی است که در سال ۱۳۳۲ شمسی به صورت رسمی اداره راه بخت نام پل را پل پیروزی نهاد.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

افسانه پهلوی و پل ورسک

حتما در گفتگوهای مردم عامی شنیده اید که پهلوی اول پس از ساخت پل به مهندس ارشد دستور داد که همراه با خانواده اش زیر پل قرار گیرد تا اولین قطار از روی آن عبور کند، در صورتی که اتفاقی افتاد ابتدا روی خود و خانواده اش فرود اید، این داستان از بیخ نا معتبر می باشد و در هیچ محل رسمی درج نشده است.

تاریخچه پل ورسک

هدف از ساخت پل ورسک در کتب تاریخی ایجاد اتصال بین استان های شمالی کشور و استان های جنوبی و تهران بیان شده است و از همین رو دستور ساخت آن در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی توسط شورای ملی ایران صادر گردید، چندین کمپانی اروپایی برای ساخت پل ثبت نام کردند که با مشاهده دره وحشتناک ورسک از ساخت آن امتناع کردند.

سرانجام شرکتی دانمارکی به نام کامپساکس مسوولیت ساخت پل ورسک را بر عهده گرفت، البته فقط بحث ساخت این پل نبود بلکه ساخت مسیر ریلی با متراژ ۹۰۰ کیلومتر بود که این کمپانی دانمارکی آن را بدست گرفت و به ازای آن برای ساخت هر متر مبلغ ۵ دلار طلا از دولت ایران دریافت کرد.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

پل ورسک و سه خط طلا

در ابتدای کار برای تعیین مسیر عبور این خط ریل جنوب به شمال در استان مازندران عکسبرداری های متعددی انجام گرفت که در مرحله آخر روستای ورسک و دره ورسک برای عبور قطار و ساخت پل انتخاب گردید، مهم ترین مشکل در ساخت این محل شیب زیاد رشته کوه های البرز بود که در آن دوران قطارها توانایی عبور از این مسیر را نداشتند.

ساخت پل های دیگر

از همین رو مهندسین تصمیم به ساخت سه پل در ۳ کیلومتری ورسک گرفتند تا سرعت قطارها را افزایش دهند و بتواند از آن شیب عبور کند ، بعدها که پروژه به اتمام رسید این منطقه به سه خط طلا مشهور گردید ، عرض ۶۶ متری دره ورسک مشکلی اساسی برای مهندسین کمپانی دانمارکی بود که سرانجام یکی از مهندسین معمار این شرکت به نام لادیسلاوس فون رابسویچ از کشور اتریش توانست ایده ساخت آن را طراحی و در عرض دو سال آن را پیاده سازی نماید.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

بازگشایی پل ورسک

سرانجام پس از تلاش های مستمر مهندسین شرکت دانمارکی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۱۵ هجری شمسی این پل با حضور پهلوی اول به صورت رسمی افتتاح گردید ، البته خود این شخص اطلاع نداشت که با ساخت این پل از حکومت برکنار خواهد شد .

خبر ساخت این پل به سرعت در بین کشورهای اروپایی پخش شد و گرگ های همیشگی آن دوران انگلستان و روس ها در جبهه متفقین با لشکرکشی به ایران تمامی اسلحه و مهمات خود را به راحتی از جنوب به شمال ایران منتقل می کردند ، از همین رو که پهلوی اول در آن سالها با توجه به آؤیایی بودن ایرانیان از دولت هیتلر نازی حمایت کرده بود با ترفندهای انگلیسی از حکومت برکنار گردید و فرزند اولش به تاج پادشاهی ایران رسید، این اتفاق در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی رخ داد.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

پل ورسک در جنگ جهانی دوم

این مکان بی شک حکم پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم را ایفا کرد، متفقین که متشکل از کشورهای فرانسه، روسیه، انگلیس، امریکا و چین بودند با کمک از خط ریلی جنوب به شمال ایران و همچنین پل ورسک توانستند خیلی سریع قوای آلمان نازی را در کشور شوروی سابق به عقب رانده و از صحنه روزگار محو نمایند.

وینستون چرچیل در وصف پل ورسک نام پل پیروزی را در کتاب تاریخی اش یاد کرده و همین موضوع اهمیت خط ریلی را مشخص می کند، این خط ریلی از بندرامام خمینی امروزی تا بندر ترکمن ادامه داشت و در سالهای جنگ جهانی دوم روزانه بیش از هفتار قطار مسافربری و باربری از آن عبور می کردند.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

سبک معماری پل ورسک

پل ورسک در ابتدا با تضمین عمر هفتاد ساله به بهره برداری رسید این در صورتی است که امروزه همچنان از این پل استفاده می شود و یکی از مهم ترین شاه راه های خطوط ریلی ایران می باشد، در ساخت این پل از سیمان، آجر، بتن بدون آرماتور بندی و غیر مسلح با کمک دریل و دینامیت استفاده گردید و در نوع خود کم هزینه ترین و مقاوم ترین پل دنیاست، همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید این سازه دارای ۱۰ دهانه کوچک می باشد که طول کلی آن ۶۶ متر به روی دره ورسک است، برای منتقل کردن مصالح در بین دو دهانه پل ابتدا کابلی فلزی نصب گردید تا آجر و مصالح به راحتی جا به جا شوند.

ترکاندن کوه

برای شروع ساخت این سازه پس از ترکاندن بخش هایی از کوه با دینامیت داربست هایی مدور و چوبی زیر آن پیاده سازی کردند تا بتوانند امور اولیه ساخت و ساز را انجام دهند، همچنین برای عبور آب های جاری از بارندگی تونلی در زیر پل ایجاد گردید تا آب را به مسیر دلخواه منتقل کند و آسیبی به ریل ها وارد نکند، برای تزئینات پل هم در مقابل دیوارهای سیمانی از آجرهای خشتی زیبا استفاده گردید تا نمای پل ورسک را تغییر دهد، قطارها در انتهای این مسیر وارد مسیر ریلی ساری و گرگان می شوند.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

دیدنی های پل ورسک 

شاید از خود بپرسید که گردشگران در این پل به تماشای چه چیزی می روند، خوب قطعا این محل در تصاویر قابل رویت است اما دیدن آن از نزدیک صفای دیگری دارد و همه این نکات را در کنار مناظر طبیعی روستای ورسک و دره ورسک قرار دهید، در روزهای مختلفی از سال عکاسان بیشماری برای تهیه عکس های تاریخی و طبیعی به زیر پل ورسک سفر می کنند، همچنین در زیر پل رودخانه همیشه جاری عباس آباد قرار دارد که محل مناسبی برای برپایی پیک نیک و یک بیرون شهر بی نظیر می باشد، در ادامه با جاذبه های طبیعی نزدیک این منطقه بیشتر آشنا می شوید.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

آبشار ورسک

آبشار ورسک در فاصله نزدیکی از همین مکان قرار دارد که اکثر مسافران ایرانی به بازدید و آب تنی در آن مراجعه می کنند، البته با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه برای بازدید از آبشار بهتر است در بین ماه های اردیبهشت تا شهریور برنامه سفر خود را تنظیم نمایید.

تصاویر پل ورسک سوادکوه فیروزکوه مازندران

دیدنی های شیرگاه و سواد کوه

پل ورسک در فاصله نزدیکی به شهر سوادکوه قرار گرفته است، خود این شهرستان از زیباترین شهرهای شمال کشور می باشد که در خود جاذبه های گردشگری فراوانی را جای داده است، همچنین شهر کوچک دیگری با نام شیرگاه در نزدیکی ورسک قرار دارد که بازدید از آن هم خالی از لطف نمی باشد.

چگونه به پل ورسک بروم؟

برای مراجعه به این محل از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید، پس از عبور از روستای گدوک با فرعی ورودی روستای ورسک روبرو می شوید که پل در همان دهکده زیبا قرار دارد.

سخن پایانی

حال که با مراحل ساخت پل ورسک و نحوه بازدید آن آشنا شدید شما می توانید نظرات، سوالات و تجربیات خود را درباره پل در بخش زیر کامنت کنید .


بیشتر بخوانید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای
https://intoday.ir/?p=18148

آیدا قوام

اگر عطش دنیا شما رو از زندگی انداخته سفر کنید ، مهم نیست کجا ، دور یا نزدیک ، ارزون یا گرون ، با هتل یا بی هتل فقط سفر کنید.

مطالب مرتبط
کلبه‌های جنگلی پارک جوارم سوادکوه
بهنام خیریه
12 دیدگاه
پارک تفریحی جوارم
پروانه ماندگار
3 دیدگاه
پارک جنگلی جوارم
پروانه ماندگار
0 دیدگاه
اقامتگاه بوم‌گردی کیمه سوادکوه
مهری شاپوری
0 دیدگاه
جنگل لفور
آتنا بنی اسدی
0 دیدگاه
کلبه عادل جنگل لفور
بهنام خیریه
4 دیدگاه

28 پاسخ

  1. تصورش هم سخته.کمترازیک قرن پیش چنین سازه مستحکمی درارتفاع زیاد .مابین دوتونل که هردو ازدرون صخره های سنگی سربرآورده.آنهم باتکنولوژی ابتایی آن زمان.

  2. سازه جذاب و تاریخی در مسیر سوادکوه و قائم شهر
    دیدنش خالی از لطف نیست و با جاده ی اصلی فاصله زیادی نداره

  3. برای بازدید از این پل بهترین زمان برای عکسبرداری، وقتی است که قطار از روی آن عبور می کند. معمولا بین ۷ تا ۸ صبح یک قطار از روی آن عبور می کند. برنامه ی این قطارها روی سایت شرکت راه آهن در دسترس است. زمان دیگر کمی قبل از ظهر است که می توان از زیر پل خورشید را نیز در قاب گنجاند.

    مسیر پیاده روی زیر پل به یک آبشار کوچک منتهی می شود. برای پیاده از روی در این مسیر باید مراقب سقوط سنگ ها و همچنین مراقب رفتار خودتان در تمیز نگه داشتن طبیعت باشید.

  4. مکانی بسیار دیدنی و طبیعت بسیار زیبا دارد مخصوصا دره ای که پل روی آن احداث شده و ابشاری بسیار زیبا.
    همچنین سابقه تاریخی حدود ۹۰ سال قبل . و نشانگر تلاش ایرانیان و نمونه ای از اراده و پایداری و کوشش و تلاش ایرانی برای انجام کارهای سخت و غیر ممکن.این پل نشان دهنده این است که اگر مردم ایران انگیزه انجام کاری را داشته باشند مطمئنا انجامش خواهند داد حتی اگر به خاطرش جان بدهند.
    خود روستای ورسک هم مکانی بسیار دیدنیست و ارزشش را دارد که یکی دو روز را در این روستا اقامت کنید و ضمن بازدید از ساختمان پل و مشاهده حرکت رفت و برگشت قطار بر روی دیواره البرز و خطوط مشهور به سه خط طلا از طبیعت بکر و جنگل ها و چشمه های بالا سر روستا هم باز دید کنید.
    در این روستا حد اکثر استفاده بهینه را از زمین به عمل آورده اند.حتی جاده ها و ریل قطار و ایستگاه ورسک را به نیز به صورت چند طبقه ساخته اند.
    همچنین مردمی بسیار خون گرم دارند.که معمولا کارمند و یا بازنشسته راه آهن هستند.
    که منبع درآمدشان دامداری و کشاورزی محدود و راه اهن و توریست میباشد.

  5. سلام،سازه ای ساخته شده است که پس از سالیان طولانی محکم و استوار و بی خطر پابرجا مانده و با امکانات آن زمان با سازه های امروز مغایرت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دنبال چی می‌گردی؟
جزئیات مکان :
توضیحات بیشتر
اطلاعات تماس