پل ورسک سوادکوه از عجیب ترین سازه های تاریخی میباشد که در جاده فیروزکوه و روستای ورسک قرار دارد، فاصله تهران تا پل ورسک از جاده فیروزکوه ۱۷۹ کیلومتر معادل ۳ ساعت رانندگی است، پل ورسک از بهترین جاهای دیدنی سوادکوه و یکی از مهمترین جاذبههای تاریخی مازندران بشمار میرود که بیشتر در نیمه اول سال مورد توجه مسافران و علاقه مندان به تاریخ قرار میگیرد.
پل ورسک در ابتدای حکومت پهلوی اول در استان مازندران ساخته شد و سهم بسزایی در جنگ جهانی دوم داشت، این پل زیبا امروزه به یکی از دیدنیهای این استان مبدل شده که در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری ایران و در این مقاله به صورت ویژه با تاریخچه، سبک معماری و تصاویر آن اشنا خواهید شد، همراه این تودی باشید.
- ویژگی های بارز : اولین پل ریلی ایران
- هزینه ساخت : ۲۶ میلیون ریال معاد ۶۵ میلیارد تومان
- ارتفاع : ۱۱۰ متر
- طول : ۶۶ متر
- کمپانی سازنده : شرکت کامپساکس دانمارک
پل ورسک کجاست؟
پل ورسک دقیقا در جوار روستایی با همین نام و همچنین دره ورسک قرار دارد و در زمره کهنترین خطوط قطارهای مسافربری میباشد، ارتفاع این پل از سطح زمین صد و ده متر و از دریا ۲۱۴۴ متر است که در واقع دو کوه عظیم عباس اباد را به یکدیگر متصل میکند.
مراحل ساخت پل ورسک
طول این پل از بخش غربی تا شرقی دره ورسک ۶۶ متر میباشد و در سال ۱۳۱۵ شمسی به صورت رسمی در استان مازندران افتتاح گردید، برخی این پل را برای راه اندازی امور متفقین در جنگ جهانی میدانند و برخی دیگر آن را در جهت نزدیک کردن مسیر شمال کشور به جنوب میپندارند، جالبه بدانید که در آن سالها پهلوی اول برای ساخت این پل مبلغ ۲۶ میلیون ریال ( ۶۵ میلیارد تومان امروزی ) هزینه در نظر گرفت و به علت قدمت و سبک معماری شگفت انگیزش در سال ۱۳۵۶ شمسی با شماره ۱۵۳۴ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسید.
پس از ساخت پل یکی از مهندسین المانی که نامش شژا ووسک بود نام پل را به شوخی ورسک نهاد که در واقع از نام خود الهام گرفته بود و از همین رو با گذشت زمان همچنان مردم این سازه را به پل ورسک میشناسند و این در صورتی است که در سال ۱۳۳۲ شمسی به صورت رسمی اداره راه بخت نام پل را پل پیروزی نهاد.
افسانه پهلوی و پل ورسک
حتما در گفتگوهای مردم عامی شنیدهاید که پهلوی اول پس از ساخت پل به مهندس ارشد دستور داد که همراه با خانوادهاش زیر پل قرار گیرد تا اولین قطار از روی آن عبور کند، در صورتی که اتفاقی افتاد ابتدا روی خود و خانوادهاش فرود آید، این داستان از بیخ نا معتبر میباشد و در هیچ محل رسمی درج نشده است.
تاریخچه پل ورسک
هدف از ساخت پل ورسک در کتب تاریخی ایجاد اتصال بین استانهای شمالی ایران و استانهای جنوبی و تهران بیان شده است و از همین رو دستور ساخت آن در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی توسط شورای ملی ایران صادر گردید، چندین کمپانی اروپایی برای ساخت پل ثبت نام کردند که با مشاهده دره وحشتناک ورسک از ساخت آن امتناع کردند.
سرانجام شرکتی دانمارکی به نام کامپساکس مسوولیت ساخت پل ورسک را بر عهده گرفت، البته فقط بحث ساخت این پل نبود بلکه ساخت مسیر ریلی با متراژ ۹۰۰ کیلومتر بود که این کمپانی دانمارکی آن را بدست گرفت و به ازای آن برای ساخت هر متر مبلغ ۵ دلار طلا از دولت ایران دریافت کرد.
پل ورسک و سه خط طلا
در ابتدای کار برای تعیین مسیر عبور این خط ریل جنوب به شمال در استان مازندران عکسبرداریهای متعددی انجام گرفت که در مرحله آخر روستای ورسک و دره ورسک برای عبور قطار و ساخت پل انتخاب گردید، مهمترین مشکل در ساخت این محل شیب زیاد رشته کوههای البرز بود که در آن دوران قطارها توانایی عبور از این مسیر را نداشتند.
ساخت پل های دیگر
از همین رو مهندسین تصمیم به ساخت سه پل در ۳ کیلومتری ورسک گرفتند تا سرعت قطارها را افزایش دهند و بتواند از آن شیب عبور کند، بعدها که پروژه به اتمام رسید این منطقه به سه خط طلا مشهور گردید، عرض ۶۶ متری دره ورسک مشکلی اساسی برای مهندسین کمپانی دانمارکی بود که سرانجام یکی از مهندسین معمار این شرکت به نام لادیسلاوس فون رابسویچ از کشور اتریش توانست، ایده ساخت آن را طراحی و در عرض دو سال آن را پیاده سازی نماید.
بازگشایی پل ورسک
سرانجام پس از تلاشهای مستمر مهندسین شرکت دانمارکی در تاریخ ۵ اردیبهشت ۱۳۱۵ هجری شمسی این پل با حضور پهلوی اول به صورت رسمی افتتاح گردید، البته خود این شخص اطلاع نداشت که با ساخت این پل از حکومت برکنار خواهد شد.
خبر ساخت این پل به سرعت در بین کشورهای اروپایی پخش شد و گرگهای همیشگی آن دوران انگلستان و روسها در جبهه متفقین با لشکرکشی به ایران تمامی اسلحه و مهمات خود را به راحتی از جنوب به شمال ایران منتقل میکردند، از همین رو که پهلوی اول در آن سالها با توجه به آریایی بودن ایرانیان از دولت هیتلر نازی حمایت کرده بود با ترفندهای انگلیسی از حکومت برکنار گردید و فرزند اولش به تاج پادشاهی ایران رسید، این اتفاق در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی رخ داد.
پل ورسک در جنگ جهانی دوم
این مکان بی شک حکم پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم را ایفا کرد، متفقین که متشکل از کشورهای فرانسه، روسیه، انگلیس، امریکا و چین بودند با کمک از خط ریلی جنوب به شمال ایران و همچنین پل ورسک توانستند، خیلی سریع قوای آلمان نازی را در کشور شوروی سابق به عقب رانده و از صحنه روزگار محو نمایند.
وینستون چرچیل در وصف پل ورسک نام پل پیروزی را در کتاب تاریخیاش یاد کرده و همین موضوع اهمیت خط ریلی را مشخص میکند، این خط ریلی از بندرامام خمینی امروزی تا بندر ترکمن ادامه داشت و در سالهای جنگ جهانی دوم روزانه بیش از هفتار قطار مسافربری و باربری از آن عبور میکردند.
سبک معماری پل ورسک
پل ورسک در ابتدا با تضمین عمر هفتاد ساله به بهره برداری رسید، این در صورتی است که امروزه همچنان از این پل استفاده میشود و یکی از مهمترین شاه راه های خطوط ریلی ایران میباشد، در ساخت این پل از سیمان، آجر، بتن بدون آرماتور بندی و غیر مسلح با کمک دریل و دینامیت استفاده گردید و در نوع خود کم هزینه ترین و مقاوم ترین پل دنیاست، همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید این سازه دارای ۱۰ دهانه کوچک میباشد که طول کلی آن ۶۶ متر به روی دره ورسک است، برای منتقل کردن مصالح در بین دو دهانه پل ابتدا کابلی فلزی نصب گردید تا آجر و مصالح به راحتی جا به جا شوند.
ترکاندن کوه
برای شروع ساخت این سازه پس از ترکاندن بخشهایی از کوه با دینامیت داربستهایی مدور و چوبی زیر آن پیاده سازی کردند تا بتوانند امور اولیه ساخت و ساز را انجام دهند، همچنین برای عبور آبهای جاری از بارندگی تونلی در زیر پل ایجاد گردید تا آب را به مسیر دلخواه منتقل کند و آسیبی به ریلها وارد نکند، برای تزئینات پل هم در مقابل دیوارهای سیمانی از آجرهای خشتی زیبا استفاده گردید تا نمای پل ورسک را تغییر دهد، قطارها در انتهای این مسیر وارد مسیر ریلی ساری و گرگان میشوند.
دیدنی های پل ورسک
شاید از خود بپرسید که گردشگران در این پل به تماشای چه چیزی میروند، خوب قطعا این محل در تصاویر قابل رویت است اما دیدن آن از نزدیک صفای دیگری دارد و همه این نکات را در کنار مناظر طبیعی روستای ورسک و دره ورسک قرار دهید، در روزهای مختلفی از سال عکاسان بیشماری برای تهیه عکسهای تاریخی و طبیعی به زیر پل ورسک سفر میکنند، همچنین در زیر پل رودخانه همیشه جاری عباس آباد قرار دارد که محل مناسبی برای برپایی پیک نیک و یک بیرون شهر بی نظیر میباشد، در ادامه با جاذبه های طبیعی نزدیک این منطقه بیشتر آشنا میشوید.
آبشار ورسک
آبشار ورسک در فاصله نزدیکی از همین مکان قرار دارد که اکثر مسافران ایرانی به بازدید و آب تنی در آن مراجعه میکنند، البته با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه برای بازدید از آبشار بهتر است، در بین ماههای اردیبهشت تا شهریور برنامه سفر خود را تنظیم نمایید.
دیدنی های شیرگاه و سواد کوه
پل ورسک در فاصله نزدیکی به شهر سوادکوه قرار گرفته است، خود این شهرستان از زیباترین شهرهای شمال کشور میباشد که در خود جاذبههای گردشگری فراوانی را جای داده است، همچنین شهر کوچک دیگری با نام شیرگاه در نزدیکی ورسک قرار دارد که بازدید از آن هم خالی از لطف نمیباشد.
چگونه به پل ورسک بروم؟
برای مراجعه به این محل از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید، پس از عبور از روستای گدوک با فرعی ورودی روستای ورسک روبرو میشوید که پل در همان دهکده زیبا قرار دارد.
سخن پایانی
حال که با مراحل ساخت پل ورسک و نحوه بازدید آن آشنا شدید شما میتوانید نظرات، سوالات و تجربیات خود را درباره پل در بخش زیر کامنت کنید.
بیشتر بخوانید
پل ورسک که از بزرگترین پلهای راهآهن کشور است در ارتفاعات روستای ورسک قرار دارد. این پل به دلایل زیادی خاص و ویژه شده است.
در رابطه با نامگذاری پل ورسک، نقلقولهای متعددی وجود دارد، برخی معتقدند دلیل نامگذاری این پل، وجود نوعی پوشش گیاهی انبوه به نام “ورس” در اطراف آن است و برخی نیز دلیل نامگذاری را حضور مهندسی اهل بوهم میدانند با نام “شرووسک” که به دلیل سخت بودن تلفظ نامش، اهالی محلی او را ورسک صدا میزدند. نامی که روی پل باقی ماند و ماندگار شد. البته هیج سند معتبری وجود ندارد که حقیقی بودن این نقل قولها را اثبات کند اما در هر صورت اهمیت پل ورسک به اندازهای است که روستای عباسآباد که در مجاورت این پل قرار دارد نیز بعد از مدتی به روستای ورسک مشهور شد.
پل وِرِسک از بزرگترین پلهای راهآهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در شهرستان سواد کوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب میآید در سال ۱۳۱۵ به بهرهبرداری رسید. پل ورسک که راهآهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل میکند در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد
يه شاهكار مهندسي و هنري… بينظير…پل پيروزي…از زير پل كه پياده بريد مسير رودخونه رو به يه آبشار مي رسيد قشنگه
پل تاریخی ورسک که داستان ساختن آن نشان از عظمت، شکوه و قدرت ایران بوده است
پل بسیار دیدنی و شگفت انگیز با توجه به زمانه ساخت آن
یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در جاده فیروزکوه مخصوصا اگر با قطار سفر کنید
شاهکار معماری و فنی و زیبا بسیار پرابهت و از دیدنی های معماری ایران بسیار خلاقانه
از شاهکارهای عصر نوین ایران این پل برگی طلایی از عصر پیشرفت و ترقی این مرزو بوم است
جاده فیروزکوه
اگر از جاده فیروزکوه شمال میرید حتما پل ورسک پیاده شید و اطرافش قدم بزنید. بودن کنار پل با دیدنش از دور خیلی فرق داره.
هم خود پل و هم اطرافش زیباست.
A beatiful structure indeed. Left from Pahlavi Dynasty, this bridge is an epitome of engineering and strength.
سالها بود از کنار این پل و روستای ورسک میگذشتیم و نیت رسیدن به شمال مانع میشد و به تماشایی بسنده میکردیم . در مسیر جاده فیروزکوه به قایمشهر، بعد از تموم شدن گدوک با گذشتن از تونل ورسک، وارد ورسک میشوید. در سمت راست در ارتفاع بالای سرتان، پل معروف ورسک را خواهید دید.
این پل به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است و در کتاب گینس هم ثبت شده است.
پل ورسک را شاید بتوان یکی از نشانه ای پیشرفت طی صد سال گذشته ایران به حساب آورد. ساخت این پل همیشه آنچنان جذاب بوده که داستان های بسیاری برایش ساخته اند. از آثار مانده به دلیل ساخت این پل، قبرهایی است که از سازندگان و کارگران ساخت این پل مانده و یک کلیسای کوچک در درون روستا که به کوچکترین کلسیای دنیا شهرت دارد. آیا پل توسط یک شرکت دانمارکی با ضمانت ۷۰ ساله ساخته شده است. این پل در سال ۱۳۱۵ به بهرهبرداری رسید.
با ورود به دره زیر پل، ماشین رو پارک میکنید. نمای زیبای روستا در دامنه کوه که با جاده از هم جدا شده است رو به شمال میبینید در حالیکه پل ورسک در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری بالای سر شماست.
از ویژگی های این دره، صخره های ویژه آن است که کلاس آموزشی ویژه ای برای صخره نوردان است. انواع مسیرهای صخره نوردی، توسط متخصصان این حوزه طراحی و نامگذاری شده است.
در ادامه مسیر در طول دره به سمت جنوب، در یک دو راهی با رفتن به سمت راست، در فاصله ای کوتاه به یک آبشار خواهید رسید که به آبشار ورسک معروف است. از دو راهی اگر به سمت چپ برید، در مسیر کوهپیمایی قرار میگیرید.
بعد از پل در سمت راست در ارتفاع، آثاری از یک قلعه قدیمی ظاهراً به نام قلعه بابک که به صورت طبیعی یک دیوار صخره ای آن را از بخش جنوبی جدا میکنه. این قلعه به دوران ساسانیان مربوط میشود.
در مجموع منطقه ورسک همواره با نام قطار همراه است. در ورسک از نزدیک قطار و ایستگاه قدیمی آن را از نزدیک میبینید.
ورسک شما را به تاریخ نزدیک کشورمان وصل میکنید. تاریخی که هنوز جای افتخار دارد و همچنان استوار است.