aad0f3ad-933f-4034-8baa-493de507a385
خانه > راهنمای سفر > اخذ ویزا و مهاجرت > گذرنامه یا پاسپورت چیست؟

گذرنامه یا پاسپورت چیست؟

گذرنامه یا پاسپورت چیست؟
ezgif-1-eca2962dc6

گذرنامه یا پاسپورت چیست؟ گذرنامه چیست و چه کاربردی دارد؟ این مهم‌ترین سوالات کاربران درباره گذرنامه است، برای دریافت و درخواست گذرنامه باید به دفاتر پلیس +۱۰ ایران که در شهرهای مختلف فعالیت دارند، مراجعه کنید، قبلا در مقاله‌ای مفصل تفاوت ویزا با پاسپورت را به طور کامل تشریح کردیم که می‌توانید آن را مطالعه کنید، در تمام کشورهای دنیا و ایران برای انجام سفرهای خارجی تمامی افراد باید اقدام به دریافت پاسپورت یا گذرنامه کنند تا بتوانند وارد خاک کشورهای خارجی شوند، البته تعداد زیادی از کشورهای خارجی علاوه بر پاسپورت نیاز به اخذ ویزا هم دارد که مثلا تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ورود به حوزه شینگن باید مسافران علاوه بر گذرنامه اقدام به دریافت ویزا کنند که اخذ ویزای کشورهای اروپایی به صورت ویزای توریستی، ویزای کاری، ویزای تحصیلی و اقامتی قوانین و مدارک و شرایط متعددی دارند که از حجوصله‌ی این مقاله خارج است.

پاسپورت چیست؟

پاسپورت چیست؟
پاسپورت چیست؟

پاسپورت همان شناسنامه افراد و مسافران است که به دو زبان فارسی و انگلیسی می‌باشد، عکس گذرنامه و پاسپورت را در ادامه برای شما قرار دادیم که مشاهده می‌کنید شباهت زیادی به شناسنامه دارد، گذرنامه یک مدرک شناسایی رسمی است که دولت برای تمام شهروندانی که مدارک لازم را داشته باشند، صادر می‌کند تا شما شما یا هر شخص دیگری بتواند اقدام به انجام سفرهای خارجی کند، باید بدانید بدون گذرنامه یا پاسپورت اجازه ورود به خاک هیچ کشوری نخواهید داشت و در این بین گرفتن پاسپورت برای خانم های متاهل، دختران مجرد و پسران زیر سن قانونی کمی مدارک و شرایط خاص تری دارد، همچنین تمام آقایان برای دریافت گذرنامه باید دارای کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت باشند و بدون کارت پایان خدمت به شما پاسپورت داده نمی‌شود. مقاله هزینه گرفتن پاسپورت ۱۴۰۳ و مدارک لازم را بخوانید.

اعتبار و زمان تمدید پاسپورت چیست؟

یکی از مهمترین نکات درباره گذرنامه دقت به زمان تمدید پاسپورت است، باید بدانید که در تمام کشورهای دنیا اعتبار و میزان ماه های باقی مانده تا تاریخ انقضای پاسپورت نهایتا ۶ ماه است، یعنی تمام مسافران اگر از اعتبار پاسپورتشان زیر ۶ ماه باقی مانده اقدام به تمدید پاسپورت خود از طریق دفاتر پلیس +۱۰ کنند، مشاهده شده که برخی مسافران اقدام به خرید تور یا خرید بلیط هواپیما خارجی با پاسپورتشان که از اعتبار آن کمتر از ۶ ماه باقی مانده کردند و در حین مراجعه به فرودگاه برای سوار شدن به هواپیما با مشکل مواجه شدند، در این مواقع مامور گیت به مسافرانی که از اعتبار گذرنامه آن‌ها کمتر از ۶ ماه باقی مانده کارت پرواز نمی‌دهد!

چقدر طول می‌کشد که پاسپورت جدید تمدید شود و به دستمان برسد؟

پس یکی از مهمترین نکات درباره پاسپورت دانستن زمان تمدید گذرنامه است و توصیه داریم وقتی از اعتبار گذرنامه شما یکسال باقی مانده اقدام به تمدید پاسپورت کنید، مراحل تمدید پاسپورت از طریق دفاتر پلیس +۱۰ انجام می‌شود که در عرض ۱۵ روز کاری گذرنامه جدید به شماره پاسپورت جدید صادر می‌شود و از طریق اداراه پست به آدرس منزل یا محل کار شما ارسال می‌شود، البته در مراکز استان در عرض یک هفته پاسپورت جدید صادر و ارسال می‌شود.

شماره پاسپورت چیست و چه کاربردی دارد؟

شماره پاسپورت چیست و چه کاربردی دارد؟
شماره پاسپورت چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که هر شهروند ایرانی دارای یک کد ملی منحصر به فرد است که در تمامی مدارک شناسایی مثل کارت گواهینامه، دفترچه بیمه یا هر حساب بانکی از آن کد ملی استفاده می‌شود، هر گذرنامه هم دارای یک شماره پاسپورت ۸ رقمی + یک حرف انگلیسی است که این شماره گذرنامه برای اخذ ویزا و خرید بلیط هواپیما خارجی کاربرد دارد، باید دقت کنید، اگر از سایت های خرید بلیط هواپیما خارجی مثلا می‌خواهید بلیط هواپیما تهران به استانبول را بخرید، باید در حین درج اطلاعات نام و فامیل را مطابق گذرنامه + شماره پاسپورت به صورت نمونه : N84543269 وارد کنید که این شماره پاسپورت به دو زبان فارسی و انگلیسی در صفحه اول گذرنامه بخش بالایی در سمت راست و چپ درج شده است. در درج شماره گذرنامه در حین خرید تور خارجی یا بلیط و یا اخذ ویزا به شدت دقت لازم را به خرج دهید، در صورت درج اشتباه شماره پاسپورت در بلیط هواپیما یا واچر هتل و تور خارجی هزینه اصلاح شماره گذرنامه در برخی موارد دلاری و گران است و جریمه سنگینی برای اصلاح برای شما خواهد داشت.

تاریخ انقضا پاسپورت یعنی چی؟

یکی دیگر از اطلاعات مهم در گذرنامه یا پاسپورت تاریخ انقضا پاسپورت است، تمام گذرنامه های ایران به غیر از پاسپورت های تحصیلی و پاسپورت هایی که برای افراد سیاسی یا ورزشکاران صادر می‌شود، سایر افراد و عموم مردم اعتبار پاسپورت ۵ ساله است! تاریخ انقضای پاسپورت هر شخص به صورت شمسی و میلادی در پایین صفحه اول گذرنامه درج شده است که در حین خرید بلیط هواپیما خارجی یا رزرو آنلاین هتل در کشورهای خارجی و یا خرید تور خارجی باید تاریخ انقضای پاسپورت خود و همراهیانتان را دقیق درج کنید، همانطور که گفتیم تمام مسافران باید وقتی که از اعتبار پاسپورتشان ۶ ماه باقی مانده اقدام به تمدید پاسپورت در طریق دفاتر پلیس +۱۰ کنند.

در پاسپورت چه اطلاعاتی درج شده است؟+عکس نمونه اطلاعات مندرج در گذرنامه

در پاسپورت چه اطلاعاتی درج شده است؟+عکس نمونه اطلاعات مندرج در گذرنامه
در پاسپورت چه اطلاعاتی درج شده است؟+عکس نمونه اطلاعات مندرج در گذرنامه

بعد از دریافت گذرنامه که از طریق پست برای شما ارسال می‌شود، یکسری اطلاعات خاص در صفحه اول پاسپورت و صفحه‌های بعدی درج می‌شود، در صفحه اول پاسپورت اطلاعاتی مثل نام، نام خانوادگی و تاریخ تولد به صورت شمسی و میلادی + شماره ملی بالا سمت راست + شماره پاسپورت به صورت فارسی و انگلیسی شامل یک حرف انگلیسی بزرگ با ۸ رقم + تاریخ انقضای پاسپورت به صورت شمسی و میلادی + نام پدر و شهر محل تولد به صورت فارسی و انگلیسی + عکس زمینه سفید در بالا سمت چپ + نمونه امضای مسافر در صفحه اول سمت راست و مهر رسمی اداره گذرنامه جمهوری اسلامی ایران ! این اطلاعات در حین خرید بلیط هواپیما خارجی و رزرو تور خارجی یا هتل یا برای اخذ ویزا لازمتان خواهد بود.

در صفحه های بعدی هم مهر کشورهایی که به آن‌ها سفر کردید همراه با نام همسر و احیانا فرزندانتان که زیر سن قانونی هستند درج می‌شود، اگر تعداد سفرهای خارجی شما زیاد شود، تعداد مهرهای بیشتری در پاسپورت شما درج می‌شود و اگر جای مهر زدن شما بعد از ۲۰ سفر خارجی در زیر ۵ سال تکمیل شود، باید اقدام به درخواست و تمدید گذرنامه جدید کنید، حتما یک کپی و اسکن از گذرنامه خود قبل از تحویل به پلیس +۱۰ برای تمدید داشته باشید که برای اخذ ویزا شینگن، ویزا استرالیا، ویزا کانادا و امریکا لازمتان خواهد شد.

اعتبار یا قدرت پاسپورت کشورها یعنی چی؟

شاید در اخبار و صفحات مجازی مشاهده کرده باشید که مثلا پاسپورت اسپانیا یا پاسپورت ژاپن جز قدرتمندترین پاسپورت های دنیا است، یا مثلا امارات در سال ۲۰۲۰ قدرتمندترین پاسپورت قاره آسیا را از آن خود کرد، هر چه یک کشور توسعه یافته تر باشد و دولت آن کشور همکاری های بین المللی مختلف، اعتبار صنعت گردشگری بالا، امکانات رفاهی و هتل های لوکس، فرودگاه های بین المللی و واحد پولی ارزشمندتری داشته باشد امکان انجام سفر با پاسپورت آن کشور بدون نیاز به ویزا برای تمام شهروندان آن کشور بیشتر خواهد بود، مثلا با پاسپورت کشور امارات تمام مردم امارات و شهروندانی که پاسپورت امارات را دریافت کردند در سال ۲۰۲۴ می‌توانند به ۱۷۰ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا سفر توریستی داشته باشند!

قدرت پاسپورت ایران

در آخرین رده بندی در فهرست قدرتمندترین پاسپورت های دنیا، پاسپورت ایران در رده ۱۹۰ از ۱۹۹ کشور دنیا قرار گرفت و این یعنی متاسفانه گذرنامه یا پاسپورت ایران جز ضعیف ترین پاسپورت های دنیا قرار دارد و فقط ۹ کشور در بین ۱۹۹ کشور پاسپورت ضعیف تری از پاسپورت ایران دارند! در حال حاضر شهروندان ایرانی با پاسپورت جمهوری اسلامی ایران می‌توانند فقط به ۱۱ کشور دنیا بدون ویزا سفر داشته باشند که در این بین ترکیه اولین و بهترین مقصد سفر خارجی بدون ویزا برای ایرانیان است و بیشترین تعداد مسافران خارجی ایران هر ساله راهی از شهرهای مختلف راهی ترکیه می‌شوند!

عکس پاسپورت یا گذرنامه

عکس پاسپورت یا گذرنامه
عکس پاسپورت یا گذرنامه

بیشتر بخوانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
https://intoday.ir/?p=109176
van

کوروش ابریشمی

اینکه رشته نرم افزار خوندم و هیچ کمکی تو زندگی بهم نکرد داشت نا امیدم می کرد تا بعد از آزمون و خطاهای متعدد با شغل گردشگری آمیخته شدم ، همین که به کارم علاقه دارم ایزد رو شکر می کنم هر روز.

مطالب مرتبط
جمعیت ایرانیان مقیم امارات در سال 2024
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
هزینه گرفتن پاسپورت 1403+مدارک لازم پلیس +10
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
5 سایت و اپلیکیشن کاریابی در عمان
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
سرکنسولگری فرانسه استانبول
کوروش ابریشمی
0 دیدگاه
ویزای روسیه برداشته شد!!!
فاطمه انوری
0 دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنبال چی می‌گردی؟
جزئیات مکان :
توضیحات بیشتر
اطلاعات تماس