aad0f3ad-933f-4034-8baa-493de507a385
خانه > رپورتاژ آگهی > بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانیست؟

بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانیست؟

بهترین زمان سفر به مشهد
ezgif-1-eca2962dc6

مشهد، میزبان هشتمین امام عزیزمان یعنی امام رضا(ع) است. این شهر جزو آن دسته از شهرهایی است که اکثر افراد می‌خواهند بدانند چه زمانی بهترین زمان سفر به مشهد است تا هتل های مشهد را رزرو کنند. اینگونه می‌توانند بیشترین بهره را از سفر خود ببرند.

بدون شک حرم امام رضا(ع) برای اکثر پیروان آن حضرت تکه‌ای از بهشت آسمانی روی زمین محسوب می‌شود. فضای ناب بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) به‌قدری خوب است که هر کس وارد آن ‌شود، حس خوبی می‌گیرد. میهمانان حرم با احترام کامل به ضامن آهو عرض ارادت می‌کنند. سالیانه میلیون‌ها نفر روانه مشهد می‌شوند تا سر بر آستان آن حضرت گذاشته و به آرامشی غیرقابل‌وصف دست یابند.

بهترین زمان سفر به مشهد بر اساس هدفتان متفاوت خواهد بود. در ادامه به بررسی این موضوع از ابعاد گوناگون می‌پردازیم.

بهترین زمان سفر به مشهد از لحاظ آب‌و‌هوا

بهترین زمان سفر به مشهد از این لحاظ فصل بهار است؛ چون در این فصل، مشهد از آب‌و‌هوای خوبی برخوردار است. مشهد دارای تابستان‌های گرم و خشکی بوده و در این فصل میزان سفر مسافران به بالاترین حد می‌رسد. متوسط دمای هوا در فصل تابستان در این شهر را می‌توان ۳۲ درجه سانتی‌گراد تخمین زد.

زمستان‌ را نیز نمی‌توان بهترین زمان سفر به مشهد دانست؛ چراکه سرمای جانسوزی بر این شهر حکم‌فرما می‌باشد. دما گاهی اوقات می‌تواند به منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد برسد که تحمل آن برای هر فردی قطعا سخت خواهد بود؛ البته دمای متوسط این شهر منفی ۴ درجه سانتی‌گراد در زمستان است.

پاییز مشهد اندکی سرد و خشک می‌باشد؛ با این حال اگر کمی مقاومت بدن‌تان بالا باشد؛ پاییز هم می‌تواند بهترین زمان سفر به مشهد باشد. با این حال بهترین فصل همان بهار است؛ چراکه نه از شلوغی کلافه‌کننده تابستان خبری است و نه هوای گرم طاقت‌فرسای آن.

سفر به مشهدبهترین زمان سفر به مشهد از نظر مناسبت‌های خاص

در ماه رمضان، حرم امام رضا(ع) حال و هوای خاصی دارد؛ در این ماه جلسات تلاوت قرآن در نوبت‌های متعددی از شب در مسجد گوهرشاد یا صحن امام خمینی از بعد از اقامه نماز صبح تا شب برگزار می‌شود. برنامه‌های دیگر مختص این ماه عبارت است از مدیحه سرایی، سخنرانی‌ها، جلسات مربوط به تفسیر قرآن بعد از نماز ظهر و عصر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد و سایر برنامه‌های قرآنی که در صحن جامع رضوی  برگزار می‌شود.

از مراسم‌ مختص رمضان در حرم مقدس امام رضا(ع)، مراسم افطاری می‌باشد. این مراسم یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌ افطاری جهان اسلام برای افراد بی‌بضاعت است که  با نظم قابل قبولی برگزار می‌شود.

هر شب در ماه رمضان ۱۳ هزار کارت دعوت مراسم افطاری در شهر پخش می‌شود. آن دسته از افرادی که موفق به دریافت کارت شده‌اند، می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. فیش غذا در این ماه در فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری توزیع می‌گردد.

یکی از بهترین زمان‌های‌ سفر به مشهد دهه کرامت و روز میلاد امام رضا(ع) است؛ آذین‌بندی حرم مقدس و تزیین آن با انبوهی از گل‌های چشم‌نواز؛ زیبایی آن را چند برابر می‌کند. مراسم سرودخوانی و شعرخوانی نیز در این روزها حال و هوای عجیبی به حرم می‌دهد.

روز شهادت امام رضا (ع) را نیز می‌توان زمان مناسبی برای سفر به مشهد برشمرد. ازجمله مراسم‌های جالبی که در این روز در مشهد برگزار می‌شود، آیین قدیمی حمل تابوت توسط عده‌ای از بانوان شهر است. این مراسم با حضور ده‌ها هزار نفر از عاشقان امام رضا(ع) برگزار می‌شود. مراسم سوگواری در حرم هم حال و هوای عجیبی به فضا در این روز می‌بخشد.

برای عاشقان سید و سالار شهدا، ایام سوگواری ماه محرم بهترین زمان سفر به مشهد است؛ به ویژه روز تاسوعا و عاشورا. در شب عاشورا مراسمی که به خطبه‌خوانی شناخته می‌شود برگزار می‌گردد. طی این مراسم خدام امام رضا (ع) با شمع، حول صحن انقلاب اسلامی می‌چرخند و با قرائت خطبه مخصوص این شب عزاداری می‌کنند. ضمن اینکه این مراسم شب شهادت امام رضا(ع) هم با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

مراسم شام غریبان امام حسین (ع) نیز از جمله مراسم‌ ویژه و دیرینه‌ای می‌باشد که همه ساله در شام روز عاشورا برگزار می‌شود. تعدادی از خدام در این مراسم در حالی که شمع در دست دارند، از سمت چهارراه شهدا به‌سمت حرم مطهر می‌روند. پس از آنکه به ورودی حرم رسیدند صلوات خاصه امام رضا (ع) را قرائت می‌کنند و شهادت مظلومانه امام حسین را به جد بزرگوار ایشان تسلیت می‌‌گویند. در شام شهادت امام رضا (ع) این مراسم برگزار می‌شود.

در اعیاد مذهبی مختلف هم مراسم‌های جشن و شادی در حرم مطهر برگزار می‌شود که حضور در آن‌ها قطعا روح زائران را جلا می‌دهد.

سفر مشهدبهترین ساعات برای حضور در حرم برای تماشای مراسم روزانه

از آیین‌های جذاب حرم امام رضا (ع) مراسم نمادین جاروزنی بوده که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را اصلا از دست ندهید. در این مراسم نمادین بعضی از خدام امام رضا(ع) با پوششی خاص و جاروهای دسته بلند سبز رنگ رو به قبله و مضجع مطهر امام رضا (ع) می‌ایستند.  یکی از آن‌ها که نام چاوشخوان دارد، اشعار قشنگی را خوانده و بقیه هم رضا، جانم رضا را ذکر می‌دهند و او را همراهی می‌کنند. با ترتیب خاصی صحن‌های انقلاب، آزادی، قدس، جمهوری و مسجد زیبای گوهرشاد را جارو می‌زنند. پس از جارو زدن صحن‌ها، خدام مراسم را  با ایستادن در برابر پنجره فولاد یکی از دو صحن آزادی یا انقلاب و احترام به امام رضا (ع) پایان می‌دهند.

این مراسم روزانه طی سه نوبت، یک بار پیش از مراسم خطبه و تحویل کشیک و یک بار دیگر پیش از این مراسم و بار سوم یک الی دو ساعت قبل از اذان مغرب و در ماه مبارک رمضان یک ساعت پیش از سحر و یک ساعت بعد از اذان مغرب صورت می‌پذیرد.

مراسم تحویل کشیک از مراسم جالب روزانه حرم مطهر امام رضا (ع) محسوب می‌شود که برگزاری آن هر روز  یک ساعت بعد از طلوع آفتاب در رواق دارالحکمه انجام می‌شود. این مراسم با خطبه‌خوانی سر کشیکی که شیفت خدمتش پایان یافته و همینطور طلب مغفرت او برای مسلمین جهان شروع می‌شود. اتمام آن نیز با سجده شکر خادمانی که نوبت خدمت‌شان به پایان رسیده و دست دادن و روبوسی خادمان با هم انجام می‌شود.

بهترین ساعات رفتن به حرم امام رضاجمع‌بندی

در زمستان عموما مشهد خلوت است و تورهای مسافرتی این شهر هم قیمت‌های ارزان‌تری دارند. به‌طور کلی به چند دلیل که در ادامه ذکر خواهیم کرد، بهترین زمان سفر به مشهد ۱۳ فروردین تا ۱۵ خرداد می‌باشد؛ ۱. آب و هوای مطلوب ۲. هزینه اقتصادی‌تر سفر ۳. زیبایی قابل‌توجه ییلاقات مشهد در این فصل ۴. کاهش قیمت مناسب اجناس بازارها ۵. کاهش ترافیک و شلوغی در سطح شهر .

نکته: این تودی هیچگونه مسوولیتی در قبال خدمات این آگهی ندارد و تمام مسوولیت خدمات تفریحی این پست، بر عهده شرکت ایران هتل آنلاین است.


بیشتر بخوانید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
https://intoday.ir/?p=86792
van

مهری شاپوری

تا سال 95 یه زن خونه دار عادی بودم ، خیلی دوست داشتم کار کنم و همزمان به کار خونه برسم تا اینکه به تیم بزرگ این تودی آشنا شدم ، واقعا کار گردشگری بی نظیره.

مطالب مرتبط
تجربه زندگی در قبرس: هزینه‌ها، مزایا و معایب
فاطمه انوری
0 دیدگاه
بهترین جاهای دیدنی تایلند در بهار
سردبیر ارشد
0 دیدگاه
وقت سفارت آمریکا را چطور دریافت کنیم؟
فاطمه انوری
0 دیدگاه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دنبال چی می‌گردی؟
جزئیات مکان :
توضیحات بیشتر
اطلاعات تماس